رنگ دندان طبیعی علت زنگ زدن دندان چیست علت بی رنگ شدن دندان انواع رنگ دندان علت قرمز شدن رنگ دندان علت شیشه ای شدن رنگ دندان

ابزار وبلاگ اخبار: تغییر رنگ دندان نشانه چیست

گروه جامعه: یک جراح و دندانپزشک در همدان گفت: این روزها یکی از علل سرازیر شدن مردم به ویژه جنس مونث به مطب های دندانپزشکی تغییر رنگ دندان ها است.دکتر هادی شفق تبیین کرد: عطش این مطالبه آنقدر بالاست که گاهی بیماران ترجیح می دهند از درمان اساسی دندان های خلفی(آسیاب) که نیاز به عصب کشی یا پوسیدگی دارند، صرف نظر کرده و هزینه آن را برای رنگ زدایی و زیبایی دندان های قدامی(ردیف جلو) مصرف کنند.
وی تغییر رنگ دندان ها را سطحی و عمقی و منشأ آن را خارجی و داخلی اعلام کرد و افزود: بهداشت ضعیف دهان و دندان، میکروب رنگ زا در حفره دهان، جرم، خدمات دندانپزشکی ناقص و غیراستاندارد، مصرف سیگار و دیگر فرآورده های مشابه، بعضی از مواد غذایی رنگ دانه دار مثل چایی و قهوه، بعضی از داروها که به شکل قطره، شربت یا دهانشویه استفاده می شود مثل قطره آهن در کودکان و دهانشویه کلر هگزدین و استفاده نابجا از پودرهای سفیدکننده مثل نمک، زغال، زردچوبه و جوش شیرین برخی علل ایجاد تغییر در دندان ها هستند.

انواع تغییر رنگ دندان و علت های آن

–    استفاده از فرآورده های رنگی ( غذا،نوشیدنی و سایر مواد مصرفی) : محتویات تیره رنگی که در مواد مصرفی ما وجود دارد ( قهوه،چایی،کولا،تنباکو و …) می تواند موجب ایجاد لکه های زرد روی دندان ، قهوه ای یا نارنجی سوخته شود.
–    تیره شدن دندان ها بر اثر بالا رفتن سن: تغییر رنگ دندان ها به زرد یا قهوه ای با بالا رفتن سن امری طبیعی است که به دلیل تیره شدن دندان ها به مرور زمان می باشد.
–    فاکتوهای ژنتیکی: ممکن است رنگ اولیه و پایه دندان ها در شخصی به طور ذاتی بیشتر به زرد، قهوه ای یا خاکستری متمایل باشد و یا بر اثر عوامل ژنتیکی دندان شخصی روشن تر یا تیره تر باشد.
–    مصرف تتراسایکلین(وسایر آنتی بیوتیک های وابسته به آن): لکه های دندانی ناشی از مصرف تتراسایکلین معمولا زرد-قهوه ای یا آبی-خاکستری هستند.
–    فلوروسیس: لکه های ناشی از فلوروسیس به شکل نقاط گچی مانند سفید رنگ( در مواردی قهوه ای ) یا خطوطی که روی سطح دندان پراکنده شده است می باشد. وجود این لکه ها همچنین می تواند نشان دهنده سوراخ شدن و خوردگی سطح دندان باشد.
–    به وجود آمدن تغییراتی در بخش داخلی دندان/عصب کشی دندان: لکه های قهوه ای یا خاکستری می تواند بر اثر تغییراتی ایجاد شود که در فضای داخلی دندان(محل قرار گرفتن عصب) به وجود می آید. این تغییرات می تواند بر اثر یک ضربه و آسیب شدید دندان یا انجام درمان عصب کشی دندان باشد. در این نوع تغییر رنگ ، معمولا تنها یک دندان دچار تغییر رنگ می‌شود. درمورد هزینه نیز باید گفت: هزینه عصب کشی دندان بستگی به دندان آسیب‌دیده، دندان‌پزشک معالج و محل زندگی فرد دارد.

همچنین بخوانید:

دانلود کتاب سیستم های خرید انبارداری و توزیع انواری رستمی • جزوه بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته • دانلود کتاب اقتصاد خرد محسن نظری pdf • دانلود کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر آرین قلی پور • روش تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمدچگونه باسنی بزرگ داشته باشیمخرید بک لینک • خرید رپورتاژ آگهیتاریخ امروزدانلود سریال جیران •  کد متن متحرک برای وبلاگکد جستجوگر گوگل برای وبلاگ

عوامل داخلی تغییر دندان را می توان به این صورت بر شمرد:
1- داروها:
مصرف برخی داروها در دوران جنینی، نوزادی و کودکی که دندان ها در حال تشکیل هستند باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. متأسفانه این گونه تغییر رنگ ها بسیار شدید هستند و درمان آن ها نیز بسیار مشکل و پر هزینه است. بنابراین باید با جلوگیری از مصرف خود سرانه دارو از این گونه تغییر رنگ ها خودداری کرد. از مهمترین دارو های شناخته شده در این زمینه می توان به تتراسایکلین اشاره کرد. این لکه های آبی، خاکستری و سیاهی بر روی دندان ایجاد می نماید. دندان هائی که درگیر می شوند بستگی به زمان مصرف دارو دارد. در برخی از موارد این تیرگی ممکن است در تمامی دندان ها ایجاد گردد.