پژوهشگران این دانشگاه میگویند هواپیمای مذکور قادر خواهد بود تا ۹۵ درصد از اکسید نیتروژن منتشر شده خود را جذب و نگهداری کرده و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند. دی اکسید کربن منتشرشده توسط هواپیماها، دو تا سه درصد از کل دی اکسید کربن منتشرشده در جهان را شامل میشود و از سوی دیگر موتور هواپیماها اکسید نیتروژن نیز تولید میکنند که آلاینده مضر دیگری است که موجب افزایش آمار مرگ و میر در جهان میشود. پژوهشگران با بررسی انواع سیستمهای کنترل گازهای آلاینده در کامیونهای دیزلی و دیگر وسایل نقلیه زمینی، سیستم پیشرانه جدید را طراحی کردهاند. مشکل اصلی آن است که توربینهای گازی در زیر بالهایی که باعث چرخش پروانههای هواپیما میشوند قرار میگیرند و در نتیجه محتویات خطرناک اگزوز هواپیما را نیز به محیط بیرون پمپاژ میکنند. از سوی دیگر اتصال دستگاه کنترل انتشار به آنها به شدت بر توان رانش هواپیماها تأثیر منفی میگذارد. اما با جایگذاری مجدد توربینهای گازی در محفظه بار هواپیما میتوان این مشکل را حل کرد. در این شرایط از توربینهای گازی، میتوان برای تولید برق استفاده کرد و این برق انرژی مورد نیاز پروانههای هواپیماها را تأمین میکند. در همان زمان، خروجی اگزوز توربینهای گازی، توسط یک سیستم کنترل انتشار که در محل نگهداری بار هواپیما قرار دارد، محبوس میشود تا از آلودگی هوا جلوگیری شود. از این سیستم میتوان برای حذف ۹۵ درصد از آلایندگیهای اکسید نیتروژن و ۹۲ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از این آلودگی استفاده کرد. این سیستم میزان مصرف سوخت را تنها به میزان ۰.۶ درصد افزایش میدهد. هنوز مشخص نیست چه زمانی از این ایده برای تولید هواپیماهای جدید استفاده میشود. خرید بلیط هواپیما اصفهان